amerikano.reismee.nl

Dag 3 Washington

Vanmorgen waren we weer vroeg wakker. Maar dat is niet erg, we hebben genoeg op het programma staan. Het is weer prachtig weer, rond de 25 graden. We gaan weer een fiets ophalen en fietsen over de Arlington Memorial Bridge richting Washington DC. Grappig is dat we dan ook in 2 verschillende staten zijn, Arlington ligt in Virginia en Washington DC in Maryland.

Allereerst gaan we naar het Lincoln Memorial, hier vind je het grote beeld van Lincoln die in zijn stoel zit. Het memorial lijkt net een oud-Griekse tempel. Opnieuw was het druk vandaag, maar gelukkig niet zo druk als gisteren.

Daarna liepen we langs de Reflection Pool richting het II World War Memorial, een mooi monument waarin ook D-Day wordt vernoemd. Ook hier waren weer veel veteranen te vinden.

Vandaar wilden we doorlopen naar het Washington Memorial. Maar daar werden we weer tegengehouden, er was een groot sportfestival bezig rondom het monument, dus het hele terrein was afgezet. Dan maar buitenom lopen richting de musea. We wilden het Smithsonian Museum of Nationel History. Een prachtig museum, bekend om zijn dinosaurusskeletten. Ook ligt hier de Hope diamant, prachtig om te zien. Musea zijn gratis in Washington, dus het was ook goed bezocht.

Daarna met de fiets naar Penn Quater, waar we lekker geluncht hebben bij het spaans restaurant Jaleo.

En weer verder een stukje fietsen over Pennsylvania Avenue richting het visitor center van het Witte Huis. Dit viel nog niet mee, want een deel van de weg was afgezet ivm een Turks festival. Ik begrijp nu in ieder geval wel waarom er teveel aanvragen waren voor een tour in het Witte Huis, wat liepen er ontzettend veel mensen hier rond.

Het visitor center was erg interessant, vooral door een mooie film over de inwoners van het Witte Huis, waarbij er commentaar werd gegeven door echtpaar Obama, maar ook oud-presidenten zoals Carter en Clinton en een paar First Ladys. Daarna door gelopen naar de achterkant van het Witte Huis, we hadden gisteren alleen de voorkant gezien.

Toen we foto's aan het maken waren, kregen we te horen dat het hele voetpad afgesloten werd, iedereen werd weggestuurd. We liepen terug naar een fietsenstalling totdat we bij een kruising zagen dat alle wegen werden afgezet, voetgangers mochten niet meer oversteken, politieauto's stonden dwars over de weg. We vroegen aan een verkeersregelaar wat er aan de hand was en hij zei: "The big boss himself is coming" Dus toch maar even blijven wachten en ja hoor, dan kwamen 4 grote zwarte wagens met geblindeerde ramen die de oprit bij het Witte Huis opreden. We gaan er maar vanuit dat Obama in 1 van die auto's zat, maar we hebben het niet zelf kunnen zien.

Na nog een stukje langs de Potomac River gefietst te hebben, zijn we weer teruggereden richting Arlington. De eerste fietsenstalling was helemaal vol, dus doorgefietst naar de volgende. Helaas wel een stuk flink heuvel op, dus we voelen onze benen wel. Vanavond weer lekker gaan eten bij Clyde's. Morgen verlaten we Washington en gaan we richting Amish-gebied.

We overnachten nog een keer bij Best Western in Arlington.

Lian

Wat leuk om jullie te volgen, mooie foto's.
Geniet van deze mooie reis.

Mieke Jonker

prachtige foto's!