amerikano.reismee.nl

Dag 4 Washington - Lancaster

Vandaag verlaten we Washington, een ontzettend mooie stad. Maar voordat we de snelweg opgaan, rijden we eerst nog naar het Pentagon, hier willen we het memorial bezoeken. Dit memorial is opgericht voor de 184 slachtoffers van de terreuraanslag op 11 september 2001. Deze slachtofers zaten in het vliegtuig dat eigenlijk het Pentagon had moeten vernietigen, maar dankzij de passagiers van dit vliegtuig is dat laatste niet gelukt. Het memorial bestaat uit 184 bankjes, die op gerangschikt zijn op leeftijd. Erg indrukwekkend, het jongste slachtoffer was pas 3 jaar oud.

Daarna hebben we Washington echt verlaten en zijn we de staat Pennsylvania binnen gereden. Onze eerste reisdoel van vandaag was Gettysburg, bekend om zijn grote veldslag tijdens de burgeroorlog.

We zijn begonnen in het visitor center met een film over de geschiedenis van deze streek en de slag die het einde van de burgeroorlog inluidde. Daarna werd de veldslag getoond op een groot diorama. Er was ook een indrukwekkend museum, echt de moeite van het bezoeken waard.

Daarna weer in de auto gestapt om de autotour te gaan doen, een tocht van ongeveer 30-35 mijl over het slagveld. Overal langs deze tocht staan de kanonnen en de houten stellingen.

Ook hebben alle staten van Amerika memorials geplaatst, sommige heel bescheiden, anderen heel groots. Vooral het memorial van Pennsylvania was erg groot, maar in deze staat heeft de veldslag dan ook plaatsgevonden.

Ook zag je regelmatig beelden van de officieren die de slag geleid hebben, zoals General Lee en general Meade.

Wat wel opviel in dit deel van Pennsylvania, is dat er zoveel mensen voor Trump zijn. Overal in de tuinen zag je vlaggetjes met zijn naam erop, niet te begrijpen. Het zijn wel leuke plaatsjes waar we doorheen rijden. Echt Amerikaanse houten huizen met een veranda ervoor. Alle huizen hebben grote grasvelden rondom het huis, de tuinen zijn ook gewoon open. Ook zie je hier veel wijken met allemaal dezelfde huizen, vaak staan er ook muren rondom deze wijken.

Daarna doorgereden naar Lancaster in het hart van Pennsylvania Dutch Country, het land van de Amish. De Amish leven nog op de oude manier, zonder electriciteit. Ze hebben geen auto's en leven naar de regels van God. Nou had ik gedacht dat Lancaster een klein dorpje was te midden van uitgestrekte landbouwvelden, maar Lancaster is een grote stad. We hebben een rondje door het buitengebied gereden en zagen bij sommige boerderijen wel rijtuigen staan. Ook zagen we ergens een jongen een ploeg bedienen met paarden. Je ziet alleen niet waar de Amish wonen, hun huizen liggen gewoon tussen de andere huizen in.

Omdat het al bijna 6 uur was, zijn we maar doorgereden naar onze Bed & Breakfast. Wat een verrassing. We werden welkom geheten door Diana en Scott, die ons graag vertelden over de geschiedenis van het huis. We voelden ons echt welkom. Het is een prachtig oud huis, met mooi ingerichte kamers. Vanavond lekker gegeten bij Lancaster Brewing Company, een brouwerij annex pub annex restaurant.

Nu nog kijken naar het eerste debat tussen Clinton en Trump, dat is vanavond op TV.

We overnachten bij EJ Bowman House Bed & Breakfast.

marjan en jan

beste globetrotters
wat ben jij een algemeen ontwikkeld kind,dat je zoveel weet
over de geschiedenis.wat zullen jullie genieten.bij ons gaat het redelijk wel.17 oktober krijg ik een spuit voor mijn slijmbeursontsteking en er is kalkvorming,allemaal oude kwalen.ik heb meer last van jicht.je vader is voor het eerst naar de fysio geweest en zit nu in het systeem.
moet veel lopen.ja huize niezen is een beetje aan het kwakkelen.verder geen gezeur over ons,genieten jullie nu maar iedere dag van de mooie reis.het gaat jullie goed.tot het volgende bericht.knuffel de oudjes