amerikano.reismee.nl

Dag 10 Lincoln - Bar Harbor

Helaas verlaten we vandaag de schitterende White Mountains, ik had hier graag nog langer willen blijven om te wandelen. Maar eerst rijden we nog de Kancamagus Scenic Byway, een prachtige tocht door de bossen van de White Mountains. We hebben weer volop genoten van de mooie herfstkleuren. Helaas was het weer vanmorgen wat minder, veel mist zodat we boven op de pas weinig konden zien.

Ook hebben we weinig wildlife gezien. Overal kwam je borden tegen van Moose Crossing next miles, nou geen moose heeft ons pad doorkruist. We hebben alleen veel eekhoorns en wat kalkoenen gezien, Aan het einde van de Kancamagus Byway bezochten we nog een Covered Bridge over de Saco River. Veel wegen en rivieren hebben Indianen namen, dit komt nog uit een ver verleden.

Daarna was het tijd om de natuur achter ons te laten en te gaan shoppen in een outletmall in North Conway. Nou is shoppen in Amerika altijd leuk omdat kleding hier veel goedkoper is, Maar in New Hampshire betaal je ook geen BTW, dus dat scheelt echt behoorlijk veel. Na wat verschillende winkels bezocht te hebben, zijn we uiteindelijk toch weer geslaagd bij Tommy Hilfiger, dit is toch wel echt onze winkel. Nog even een lekker broodje bij de Subway en toen op pad.

We verlieten New Hampshire en reden de staat Maine binnen. Ook hier weer prachtige bossen met herfstkleuren en waarschuwingen voor overstekende elanden. Ook nu weer niets gezien. Rond 5 uur kwamen we aan in Bar Harbor, een gezellig plaatsje aan de Atlantische kust. Volop winkeltjes en restaurantjes. Overal overnachtingsmogelijkheden en veel verschillende kerken, zoals in alle plaatsen in Amerika. Na ingecheckt te hebben zijn we het plaatsje ingelopen en hebben ons verbaasd over alle souvenierswinkels.

Het was ongeveer 15 minuten lopen naar de haven waar we zalig gegeten hebben bij La Bella Vita. Krab en kreeft vooraf en als hoofdgerecht zalm met risotto. Daarna op ons gemak teruggelopen naar ons motel. We hebben een mooie, pas gerenoveerde kamer.

We overnachten bij Primrose Place in Bar Harbor.

Dag 9 Lincoln

We hebben vandaag de hele dag doorgebracht in de prachtige White Mountains National Forest.

Rond 8.30 uur vertrokken we naar Franconia Notch State Park om de Flume Gorge te gaan lopen, een trail van ongeveer 1.15 uur. We kwamen rond 9 uur aan bij de visitor center, er stonden slechts een paar auto's op de parkeerplaats.. De Flume Gorge is een ontzettend mooie wandeling door een kloof genaamd Flume, genoemd naar de Mount Flume. Via houten wandelpaden loop je langs de kloof omhoog, met overal naast je watervallen. Ook lopen we hier door 2 Covered bridges, de eerste is heel mooi om te zien.

Bovenaan gekomen bij het de kloof lopen we verder door de bossen, een mooie wandeling met af en toe flink stijgen en dalen. En overal zien we de prachtige herfstkleuren, vlammend rood en helder geel.

Hoewel veel bomen nog groen zijn, komen de herfstkleuren er steeds meer doorheen. Halverwege deze wandeling komen we bij de 2e Covered Bridge, deze is alleen voor voetgangers. Deze brug is gebouwd op een omgevallen pinetree en heet dan ook Sentinel Pine Bridge.

Vanwege de vele fotostops die we gehouden hebben, duurde de wandeling wel wat langer dan 1.15 uur. Het was maar goed dat we vroeg begonnen waren, toen wij klaar waren met de trail, stond de hele parkeerplaats vol met auto's. Na een kop koffie gedronken te hebben, gingen we verder op pad.

Onze volgende stop was bij The Basin, ook in Franconia Notch State Park. Na een klein stukje lopen kwamen we aan bij een mooie poel met ook weer verschillende watervallen.

Daarna doorgereden naar verschillende uitzichtpunten om de mooie bomen te bekijken.

Lekker geluncht in Twin Mountain en daarna verder naar de Cog Railway.

Walter wilde heel graag met een treintje de bergen in. De Cog Railway bestaat uit oude wagons die door een diesel locomotief verplaatst worden.

Het eindstation is bovenop Mount Washington, 1970 meter hoog. De tocht omhoog duurde ongeveer een uur. Onderweg kreeg je uitleg over de trein en de omgeving, ook hier was het prachtig om te zien. Boven aangekomen hadden we een uur om rond te lopen, dit was lang genoeg. Hoewel het de hele dag bewolkt was geweest, was het toch helder weer. Boven aangekomen was het helaas ontzettend mistig, hoewel dat normaal schijnt te zijn voor Mount Washington. Het weer is hier extreem, je hebt het hele jaar door kans op sneeuw. Dat hadden wij dan niet, al was het wel een stuk frisser dan beneden. Er was een musuem om te bezoeken en je kon buiten wat rond lopen. Daarna weer met de trein terug naar beneden, waar het weer een stuk helderder was.

Het was ondertussen al over vijven en we moesten nog 3 kwartier terugrijden door deze prachtige omgeving. Ik had hier zo nog een paar dagen langer willen blijven om meer te wandelen. Terug bij het motel zijn we aan de overkant gaan eten bij Black Mountain Burger Co, waar ze lekkere hamburgers hadden. Daarna terug naar het motel om dit verslag te schrijven. Dat valt nog niet mee, want de Wifi is hier ontzettend traag en met weinig bereik.

We overnachten nog een keer bij de Kancamagus motel.

Dag 8 Bennington - Lincoln

Het ontbijt was inbegrepen bij de Best Western Bennington, dus daar hebben we maar gebruik van gemaakt. Daarna de auto weer ingeladen en op pad. Een groot deel van de dag reden we door de Green Mountains National Forest in Vermont. Prachtige bossen met overal kleine dorpjes met oud-engelse huizen. Echt schattig, houten huisjes met mooie veranda's en glooiende grasvelden.

Ons reisdoel was de Vermont Country Store in Weston. Een klein plaatsje met hele mooie huizen. De Vermont Country Store is een begrip in Vermont, een ouderwetse winkel met ontzettend veel snoepjes, fudge, allerlei etenswaren, maar ook kleding, spelletjes, zeep noem maar op. Ze hadden zelfs kleurboeken met als onderwerp Trump of Clnton.

Er viel ook van alles te proeven, dus we hebben daar wel even tijd doorgebracht. Natuurlijk hebben we ook wat gekocht, onder andere een grote fles Maple Syrup.

Daarna naar de kerstwinkel aan de overkant van de straat. Ook hier keken we onze ogen uit. Kerstballen in allerlei vormen, het kon niet gek genoeg: hamburgers, kratten bier, ijsjes, zakjes friet, baseball, hotdogs.

Na ongeveer een uurtje zijn we verder gereden door de Green Mountains op zoek naar een paar Covered Bridges. De eerste was de Upper Falls, de tweede was niet erg mooi, dus daar reden we snel aan voorbij. Vooral de laatste die we gezien hebben was erg mooi, dit was een tweelingbrug, de Willard Twins.

Uiteindelijk hebben we Vermont weer verlaten en zijn we New Hampshire binnengereden. Ons einddoel was Lincoln in de White Mountains National Forrest. Een prachtige omgeving, het begin van de herfstverkleuring is al goed te zien. Lincoln is een gezellig toeristenplaatsje met veel winkeltjes en restaurantjes. Dit gebied is ook bekend als wintersportgebied, je ziet de skipistes in de bergen tegenover ons. Na eerst de visitor center bezocht te hebben zijn we op zoek gegaan naar een winkel voor hikingschoenen, die van mij zijn kapot en hierdoor heb ik een flinke blaar op mijn linkerhiel. Gelukkig hadden ze hier een goede schoenenzaak en ben ik dus geslaagd voor nieuwe schoenen. Walter besloot toen ook maar meteen nieuwe hikingschoenen te kopen, dus we stapten de winkel uit met 2 paar schoenen. Daarna doorgereden naar ons motel. Op loopafstand liggen verschillende restaurants, vanavond zijn we gaan eten bij The Common Man aan de overkant van de straat. Ook hier natuurlijk weer veel te grote porties, maar dat krijg je overal. Net als het water, zodra je gaat zitten krijg je een groot glas water. Op zich heel fijn, maar al het water smaakt ontzettend naar chloor, dus echt niet lekker. Toch weer lekker gegeten, deze keer allebei kip. Daarna weer terug naar het motel. Omdat we steeds rond 7 uur wakker worden, zijn we 's avonds ook best moe.

We overnachten bij Kancamagus Lodge in Lincoln.

Dag 7 Niagara Watervallen - Bennington

Toen we vanmorgen de gordijnen opendeden om van het uitzicht te genieten, zag het er maar somber uit. Zwaar bewolkt en regenachtig. Gelukkig hebben we vandaag een reisdag, dus dan maakt het weer niet zoveel uit. Maar eerst lekker ontbijten in het hotel. Een uitgebreid ontbijtbuffet stond op ons te wachten, we hadden volop keus. Na het ontbijt rustig de koffers in orde gemaakt en toen afscheid genomen van die prachtige waterval. Weer de grens over naar Amerika, dit ging gelukkig vlotjes.

Daarna de snelweg op voor ongeveer 450 kilometer. Wel een mooie tocht, door heuvels en bossen. Het leek net of we door Europa reisden, we passeerden Rome, Verona, Manchester, Amsterdam en Rotterdam. Erg origineel zijn ze hier niet wat plaatsnamen betreft.

Vlak voordat we bij Bennington kwamen, gingen we de snelweg af. In dit gebied vind je veel Covered Bridges, overkapte houten bruggen. Er lagen er 4 vlakbij Bennington en deze wilden we graag zien. Dit waren hele mooie bruggen die nog volop in gebruik zijn.

Na weer veel foto;s gemaakt te hebben, zijn we doorgereden naar Bennington. Eerst ingecheck en daarna doorgereden naar het plaatsje zelf. Hier is niet heel veel aan, een paar kleine winkeltjes in de Main Street en that's it. Een lekkere hamburger gegeten bij de Brewery en nu op bed wat tv kijken.

We overnachten bij Best Western Bennington.

Dag 6 Watkins Glen - Niagara Watervallen

Vanmorgen weer opgestaan met een stralend blauwe hemel. Eerst de auto ingeruimd en ons klaargemaakt voor een wandeling. Daarna ontbijten bij Dunkin' Donuts. Gelukkig hadden ze niet alleen zoete donuts, maar ook hartige bagels.

Daarna doorgelopen naar Watkins Glen State Park, schuin tegenover ons motel. Watkins Glen is een kloof met wel meer dan 20 watervallen. Vanuit de hoofdingang loop je via ruim 800 traptreden langs het water naar boven. Een prachtige wandeling. Buiten de traptreden loop je over een mooi aangelegd pad, soms onder de waterval door. We hebben ontzettend veel foto's genomen, het was hier ook zo mooi.

Na ruim een uur waren we boven aangekomen, hopend dat we daar wat koffie konden drinken. Maar helaas, alles was dicht. Dus maar teruggelopen naar het begin van de wandeling. Daar aangekomen werden we tegengehouden door een ranger. Er was een rockslide geweest in de nacht en ze wilden proberen om de losse rotsen te verwijderen. Gelukkig mochten wij nog snel naar de uitgang lopen, daarna werd alles afgesloten. Er kwam iemand langs de rots naar beneden om losse struiken en stukken rots te verwijderen. Indrukwekkend om te zien, je beseft dan heel goed hoe machtig de natuur is. Zo'n vallend stuk rots is gewoon dodelijk.

Na weer foto's genomen te hebben, vertrokken we uit Watkins Glen. We reden langs het Senaca Lake naar het noorden. Het Seneca Lake is een heel groot meer, wel 50 km lang. Het is een prachtige omgeving, vol met wijnhuizen en de mooiste woningen. Het is te zien dat dit een rijk gebied is, al zie je tussendoor ook de trailer parken. Aan het einde van het meer reden we richting het westen, richting Niagara watervallen. Rond 15 uur kwamen we bij de Canadese grens aan, om daar naar ons hotel te gaan. We hadden een kamer met fallsview geboekt en dat was een prachtig gezicht. Vanuit onze kamer heb je zicht op beide watervallen, je ziet Amerika aan de overkant liggen.

Na het uitzicht bewonderd te hebben, zijn we naar buiten gegaan om de watervallen van dichtbij te bewonderen. De grootste waterval heeft de vorm van een hoefijzer. Hier kan je vlak bij de waterval komen, wat een kracht heeft dat water. Hele wolken met water kwamen onze kant op, en dat met het geluid van het water op de achtergrond, zo indrukwekkend. Daarna doorgelopen naar de andere waterval, deze ligt aan de Amerikaanse kant en is wat kleiner, maar daardoor niet minder mooi. We boften ook ontzettend met het weer, regelmatig kwam de zon tevoorschijn en dan zag je prachtige regenbogen in de watervallen.

We hebben een heel stuk gelopen langs de watervallen en de Niagara river voordat we teruggingen naar ons hotel. We hadden tenslotte een voucher gekregen voor een gratis drankje met knabbels en als echte nederlanders laat je die kans natuurlijk niet voorbij gaan.

Toen we daar gezellig zaten, zagen we ook het Keg restaurant in het hotel. Je kon daar eten met een prachtig uitzicht over de watervallen. Hoewel we eigenlijk ergens anders wilden gaan eten, zijn we toch maar naar Keg gegaan en daar hebben we zeker geen spijt van. We hadden een schitterende tafel vooraan het raam, met vol uitzicht op de watervallen. Het eten was ook erg goed, we hadden allebei een Sirloin steak met een lekkere fles wijn. Walter nam zelfs 2 toetjes omdat hij niet kon kiezen, daarna espresso met limoncello, onze avond kon niet meer stuk.

Op onze kamer aangekomen, hebben we nog volop genoten van het prachtige uitzicht op de watervallen, die 's avonds verlicht worden. En als kers op de slagroom werd er ook nog vuurwerk afgestoken. Opnieuw een prachtig gezicht vanuit onze kamer op de 30e verdieping. Het is een fantastische kamer, zelfs met een extra zittkamer erbij. Deze heeft helaas geen fallsview, maar dat maakt helemaal niet uit. We kunnen vanuit ons bed genieten van de watervallen. Ik verheug me er nu al op om morgen wakker te worden met dit uizicht.

We overnachten bij Embassy Suites by Hilton.

Dag 5 Lancaster - Watkins Glen

Na een heerlijke nacht in het prachtige EJ Bowman B&B, lukte het niet om op tijd te vertrekken.

Om 9 uur werd namelijk het ontbijt geserveerd. In de eetkamer werd een grote tafel gedekt met prachtig oud bestek. We ontbeten gezamelijk met de andere gasten, 5 gepensioneerde dames uit de staat New York. Zoals de meeste Amerikanen zijn ze ontzettend vriendelijk en belangstellend, algauw hadden we leuke gesprekken over de verkiezingen, Europa en nog meer. En toen werd het ontbijt geserveerd door Diana, de gastvrouw. We begonnen met een zelfgemaakte blue berry pie, hij was zelfs nog warm van binnen. Lekker met limoenjelly. Daarna verse mandarijn met balsamico en als afsluiting een zalige quiche met spinazie en bacon. Vergezeld door jus d'orange en koffie. Alles homemade. Ontzettend leuk, we vonden het eigenlijk jammer dat we hier weer weg moesten.

Daarna door het buitengebied van Lancaster gereden, hier wonen de Amish gewoon tussen de andere mensen in. Je ziet aan een boerderij bijna niet of hij van Amish is of niet. Gelukkig zijn we wel Amish tegengekomen, werkend op het land, over de weg met hun koetsen of wandelend langs de weg. De omgeving is ook ontzettend mooi, glooiende heuvels met landbouwgrond en prachtige boerderijen met grote stallen en silo's.

Daarna doorgereden naar Root's Country Market, waar Walter op aanraden van Diana whoopies heeft gekocht. Een soort cake-achtige koekjes met vulling, gemaakt door de Amish. Ook pretzels worden hier volop verkocht, dus daar hebben we ook wat van meegenomen. Het was ontzettend druk op de market, overal eetkramen maar ook veel troep. Volop groente en fruit, dit zag er prachtig uit.

Rond de middag hebben we Lancaster verlaten en reden richting het noorden. De omgeving veranderde hier ook, van landbouw naar bossen. Het begin van de herfstverkleuring zagen we al komen, dus we hebben goede hoop voor een mooie Fall Foliage later in Vermont. Rond 16.30 uur kwamen we aan in Watkins Glen, onze overnachtingsplek. Het is vandaag weer erg mooi weer, zodat we even buiten een wijntje hebben zitten drinken. Daarna het dorpje in gelopen.

Watkins Glen ligt in het Fingerlake gebied in de staat New York. Na ongeveer 15 minuten wandelen kwamen we dan ook uit bij een klein haventje met uitzicht op het Senaca Lake. Hier lag ook een leuk restaurantje met uitzicht op het meer. We hebben dan ook lekker buite op het terras zitten eten, Walter zalm met kreeftsaus en ik lekkere krabkoekjes. Na het eten op ons gemak teruggewandeld, het begon nu toch wel wat frisser te worden.

We overnachten bij Watkins Motel in Watkins Glen.

Dag 4 Washington - Lancaster

Vandaag verlaten we Washington, een ontzettend mooie stad. Maar voordat we de snelweg opgaan, rijden we eerst nog naar het Pentagon, hier willen we het memorial bezoeken. Dit memorial is opgericht voor de 184 slachtoffers van de terreuraanslag op 11 september 2001. Deze slachtofers zaten in het vliegtuig dat eigenlijk het Pentagon had moeten vernietigen, maar dankzij de passagiers van dit vliegtuig is dat laatste niet gelukt. Het memorial bestaat uit 184 bankjes, die op gerangschikt zijn op leeftijd. Erg indrukwekkend, het jongste slachtoffer was pas 3 jaar oud.

Daarna hebben we Washington echt verlaten en zijn we de staat Pennsylvania binnen gereden. Onze eerste reisdoel van vandaag was Gettysburg, bekend om zijn grote veldslag tijdens de burgeroorlog.

We zijn begonnen in het visitor center met een film over de geschiedenis van deze streek en de slag die het einde van de burgeroorlog inluidde. Daarna werd de veldslag getoond op een groot diorama. Er was ook een indrukwekkend museum, echt de moeite van het bezoeken waard.

Daarna weer in de auto gestapt om de autotour te gaan doen, een tocht van ongeveer 30-35 mijl over het slagveld. Overal langs deze tocht staan de kanonnen en de houten stellingen.

Ook hebben alle staten van Amerika memorials geplaatst, sommige heel bescheiden, anderen heel groots. Vooral het memorial van Pennsylvania was erg groot, maar in deze staat heeft de veldslag dan ook plaatsgevonden.

Ook zag je regelmatig beelden van de officieren die de slag geleid hebben, zoals General Lee en general Meade.

Wat wel opviel in dit deel van Pennsylvania, is dat er zoveel mensen voor Trump zijn. Overal in de tuinen zag je vlaggetjes met zijn naam erop, niet te begrijpen. Het zijn wel leuke plaatsjes waar we doorheen rijden. Echt Amerikaanse houten huizen met een veranda ervoor. Alle huizen hebben grote grasvelden rondom het huis, de tuinen zijn ook gewoon open. Ook zie je hier veel wijken met allemaal dezelfde huizen, vaak staan er ook muren rondom deze wijken.

Daarna doorgereden naar Lancaster in het hart van Pennsylvania Dutch Country, het land van de Amish. De Amish leven nog op de oude manier, zonder electriciteit. Ze hebben geen auto's en leven naar de regels van God. Nou had ik gedacht dat Lancaster een klein dorpje was te midden van uitgestrekte landbouwvelden, maar Lancaster is een grote stad. We hebben een rondje door het buitengebied gereden en zagen bij sommige boerderijen wel rijtuigen staan. Ook zagen we ergens een jongen een ploeg bedienen met paarden. Je ziet alleen niet waar de Amish wonen, hun huizen liggen gewoon tussen de andere huizen in.

Omdat het al bijna 6 uur was, zijn we maar doorgereden naar onze Bed & Breakfast. Wat een verrassing. We werden welkom geheten door Diana en Scott, die ons graag vertelden over de geschiedenis van het huis. We voelden ons echt welkom. Het is een prachtig oud huis, met mooi ingerichte kamers. Vanavond lekker gegeten bij Lancaster Brewing Company, een brouwerij annex pub annex restaurant.

Nu nog kijken naar het eerste debat tussen Clinton en Trump, dat is vanavond op TV.

We overnachten bij EJ Bowman House Bed & Breakfast.

Dag 3 Washington

Vanmorgen waren we weer vroeg wakker. Maar dat is niet erg, we hebben genoeg op het programma staan. Het is weer prachtig weer, rond de 25 graden. We gaan weer een fiets ophalen en fietsen over de Arlington Memorial Bridge richting Washington DC. Grappig is dat we dan ook in 2 verschillende staten zijn, Arlington ligt in Virginia en Washington DC in Maryland.

Allereerst gaan we naar het Lincoln Memorial, hier vind je het grote beeld van Lincoln die in zijn stoel zit. Het memorial lijkt net een oud-Griekse tempel. Opnieuw was het druk vandaag, maar gelukkig niet zo druk als gisteren.

Daarna liepen we langs de Reflection Pool richting het II World War Memorial, een mooi monument waarin ook D-Day wordt vernoemd. Ook hier waren weer veel veteranen te vinden.

Vandaar wilden we doorlopen naar het Washington Memorial. Maar daar werden we weer tegengehouden, er was een groot sportfestival bezig rondom het monument, dus het hele terrein was afgezet. Dan maar buitenom lopen richting de musea. We wilden het Smithsonian Museum of Nationel History. Een prachtig museum, bekend om zijn dinosaurusskeletten. Ook ligt hier de Hope diamant, prachtig om te zien. Musea zijn gratis in Washington, dus het was ook goed bezocht.

Daarna met de fiets naar Penn Quater, waar we lekker geluncht hebben bij het spaans restaurant Jaleo.

En weer verder een stukje fietsen over Pennsylvania Avenue richting het visitor center van het Witte Huis. Dit viel nog niet mee, want een deel van de weg was afgezet ivm een Turks festival. Ik begrijp nu in ieder geval wel waarom er teveel aanvragen waren voor een tour in het Witte Huis, wat liepen er ontzettend veel mensen hier rond.

Het visitor center was erg interessant, vooral door een mooie film over de inwoners van het Witte Huis, waarbij er commentaar werd gegeven door echtpaar Obama, maar ook oud-presidenten zoals Carter en Clinton en een paar First Ladys. Daarna door gelopen naar de achterkant van het Witte Huis, we hadden gisteren alleen de voorkant gezien.

Toen we foto's aan het maken waren, kregen we te horen dat het hele voetpad afgesloten werd, iedereen werd weggestuurd. We liepen terug naar een fietsenstalling totdat we bij een kruising zagen dat alle wegen werden afgezet, voetgangers mochten niet meer oversteken, politieauto's stonden dwars over de weg. We vroegen aan een verkeersregelaar wat er aan de hand was en hij zei: "The big boss himself is coming" Dus toch maar even blijven wachten en ja hoor, dan kwamen 4 grote zwarte wagens met geblindeerde ramen die de oprit bij het Witte Huis opreden. We gaan er maar vanuit dat Obama in 1 van die auto's zat, maar we hebben het niet zelf kunnen zien.

Na nog een stukje langs de Potomac River gefietst te hebben, zijn we weer teruggereden richting Arlington. De eerste fietsenstalling was helemaal vol, dus doorgefietst naar de volgende. Helaas wel een stuk flink heuvel op, dus we voelen onze benen wel. Vanavond weer lekker gaan eten bij Clyde's. Morgen verlaten we Washington en gaan we richting Amish-gebied.

We overnachten nog een keer bij Best Western in Arlington.