amerikano.reismee.nl

Dag 2 Washington

Natuurlijk waren we vanmorgen vroeg wakker, we zitten voor ons gevoel nog in de Nederlandse tijd. Om 7 uur toch maar opgestaan. Hier in Amerika zit er meestal geen ontbijt bij de hotelovernachting, dus maar weer bij Ledo's Pizza gaan ontbijten. Een omelet en egg-sandwich, daar moesten we de dag wel mee kunnen beginnen.

OM 8.30 liepen we richting Arlington Cemetery, ongeveer 15 minuten lopen. Het was mooi weer, stralend blauwe hemel en rond de 25 graden. Arlington Cemetery is toch wel heel indrukwekkend, al die velden met witte grafstenen. Er liggen hier 330.000 militairen en hun echtgenotes begraven. Op de grafstenen zie je de rang vermeld staan, de oorlogen waarin ze mee gevochten hebben en de medals die ze gekregen hebben. Na het visitor center bezocht te hebben, liepen we richting het graf van president Kennedy.

Een eenvoudige zwarte steen, met die van Jackie Onassis ernaast. Ook 2 kleine grafstenen voor hun zoon Patrick en een doodgeboren kindje. Achter de graven brandt de eeuwige vlam. Het is een plek van respect, dus iedereen is stil. Daarna doorgelopen naar het graf van de onbekende soldaat, hier vindt ieder half uur de wisseling van de wacht plaats. Ook dit is weer een plek van respect, dus iedereen is stil. Toch indrukwekkend om te zien, met het Washington Monument op de achtergrond.

Daarna nog even naar de grafsteen van de astronauten van de Space Challenger die in 1986 ontploftte bij de start. Al met al hebben we toch wel 2 uur doorgebracht op de cemetery.

Na dit bezoek gingen we onze fietsen ophalen. Een goed systeem: je neemt een 24-uurs abonnement en kan dan overal een fiets pakken, deze mag je 30 minuten gebruiken. Gebruik je hem langer dan 30 minuten, dan moet je bijbetalen. De stallingen vind je door heel de stad. Het zijn niet echt goede fietsen, ze zijn loodzwaar en van remmen hebben ze volgens mij nog nooit gehoord. En dan is het hier ook nog heuvel op, heuvel af. Maar wel heel leuk om zo Washington te ontdekken.

We moesten eerst de Potomac River over om bij de Mall aan te komen. We wilden achteraan beginnen bij de Capitol. Maar wat een drukte, hele wegen waren afgesloten, overal politie. Wat bleek, het African American Cultur Museum werd vandaag geopend en Obama zou een toespraak houden .Overal op de Mall stonden tenten, er was muziek en ontzettend veel mensen.

Wij zijn snel doorgefietst naar het einde van de Mall. Fietsen in de stalling gezet en als eerste naar de Library of Congress. Het congres heeft in 1800 een bibliotheek opgezet, deze is in 1814 afgebrand. Thomas Jefferson heeft toen zijn collectie boeken geschonken aan het congres om een nieuwe bibliotheek op te starten. Op dit moment is dit de grootste bibliotheek ter wereld. Ook de oude boeken van Jefferson zijn nog te bezichtigen.

Via een ondergrondse tunnel zijn we naar het Capitol gelopen. Wel strenge controles, het leek de douane wel. Weer door een scanner, riemen en sieraden af, tas door de scanner. Aangekomen in het visitor center van het Capitol bleek dat we nog mee konden gaan met een tour door het Capitol. Natuurlijk hebben we dat gedaan, ik wilde graag de Rotundo zien, een prachtige koepel met schilderingen door een Italiaanse kunstenaar. Door het hele gebouw staan bronzen en marmeren standbeelden, iedere staat mag 2 beelden plaatsen in het Capitol.

Ondertussen was het al over tweeën, dus we hadden wel honger gekregen. In het Capitol hebben we een halve wrap met Ceasar kip gegeten, met de Amerikaanse hoeveelheden was dat voor ons meer dan genoeg. Daarna zijn we weer op zoek gegaan naar een fietsenstalling om door te fietsen naar het Witte Huis. Ook hier was het weer druk. Veel politie en allerlei protesten, oa tegen abortus met gruwelijke foto's en voor marihuanagebruik. Ach, daar kijken wij Nederlanders niet van op.

Verder gefietst naar de volgende stalling en toen weer lopend verder.

Als eerste naar het Vietnam monument. Hoewel erg abstract en moderen, toch indrukwekkend. Op zwart marmeren platen staan alle namen van de gevallen soldaten uit deze oorlog, ontzettend veel namen.

Daarna doorgelopen naar het Lincoln Memorial, maar daar was het zo druk dat we die hebben overgeslagen. We proberen dit morgenochtend vroeg nog een keer. Door naar het Korean Monument, dit is mooi om te zien. Soldaten lopen je tegemoet door de struiken. Ook hier weer ontzettend druk, vooral met veteranen en hun begeleiders. En dan bedoel ik echt oude veteranen, in rolstoelen, met rollators en stokken.

We besloten toen de Mall maar achter ons te laten. We zagen een soort van terrasje en besloten wat te gaan drinken. Nou kennen ze in Amerika eigenlijk geen terrassen zoals wij dat kennen. Iedereen zat er dus aan de large Coke en French Fries. Wij vielen wel op met onze rosé en witte wijn in een plastic beker. Maar we zaten er wel lekker in de zon.

Daarna teruggefietst naar Arlington. Vanavond met de auto naar Georgetown gereden, een gezellige wijk met allerlei winkels en eetzaakjes. We hebben erg lekker gegeten bij Clyde's. Ook hier was het weer ontzettend druk, maar gelukkig hoefden we niet al te lang te wachten op een tafeltje. Het eten is ons zo goed bevallen, dat we voor morgen alvast maar een tafel hebben gereserveerd, hoeven we tenminste niet te wachten.

Na een lange dag rusten onze vermoeide benen nu lekker op bed. Morgen nog een dag om Washington te bezoeken, hopen dat het weer net zo goed is als vandaag.

We overnachten weer bij Best Western in Arlington.

Dag 1 Amsterdam - Washington

Moe liggen we nu op bed in de hotelkamer, tijd voor ons eerste verslag.

Vanmorgen rustig aan gedaan, om 9 uur vertrokken we richting Schiphol. Gelukkig was Anouk vandaag vrij, zodat zij ons weg kon brengen. Ruim op tijd kwamen we in Amsterdam aan. Koffers ingecheckt, dit is tegenwoordig allemaal zelf-service en toen paspoort controle. Ook volledig automatisch, je moet je paspoort scannen, er wordt een foto van je genomen en dan mag je doorlopen. Wat winkeltjes gekeken, Starbucks koffie gedronken en wat gegeten. Daarna richting de gate. We moesten om 12.40 boarden en om 13.30 gingen we de lucht in.

Gelukkig had Walter stoelen geboekt met extra beenruimte, vooral voor hem was dat erg prettig. De vlucht duurde ongeveer 8 uur en wat doe je dan ... niet veel, filmpje kijken, beetje lezen. Rond 15.30 plaatselijke tijd landen we op Dulles National Airport in Washington DC.

Snel naar de douane, dit kan vaak lang duren. Maar gelukkig ging dat best vlot ondanks dat de ochtenddienst van de ambtenaren net afgelopen was. Dan sta je dus in een rij bij een douanebeambte en die sluit gewoon de gate, pakt zijn tas en loopt weg. Je mag niet zomaar bij een andere rij gaan staan, maar wordt door een mannetje naar je plek gebracht. Gelukkig had iemand in de gaten dat wij steeds in een rij werden geplaatst waar de beambte wegging, dus op een gegeven moment werden we vooraan een rij gezet. Daarna stonden we zo buiten.

Met de shuttlebus naar Hertz om onze huurauto op te halen, een Chevrolet Impala. Een grote wagen met luxe lederen bekleding. Daarna de navigatie aangezet en naar ons hotel vertrokken. Dit was ongeveer een half uurtje rijden door best wel rijke buitenwijken van Washington. Snel ingecheckt en daarna nog een stukje gaan wandelen. Het is hier prachtig weer, stralend blauwe lucht en rond de 30 graden.

We zijn naar het US Marine Corps War Memorial gelopen, vanaf daar had je mooi uitzicht op het Capitol en Washington Monument. Daarna snel wat gaan eten bij Ledo's Pizza en terug naar de hotelkamer. Het is hier nu half negen, maar voor ons gevoel is het half drie in de ochtend. Ik denk dan ook dat het licht hier snel zal uitgaan.

We overnachten in Best Western Rosslyn Iwo Jima in Arlington.

Nog 4 dagen !!

Nog 4 dagen en dan gaan we de lucht in. Esta is geregeld. Auto is geregeld, die staat als het goed is klaar voor ons in Washington. Helaas is onze aanvraag voor het Witte huis afgewezen, er waren teveel aanmeldingen. Ook de rondleidingen in het Capitol zijn de komende dagen volgeboekt, dus het lijkt dat we er in een druk weekend zijn.

Ik ben nog de laatste aanpassingen aan het doen in ons roadbook, dan is dat ook weer klaar. Nog een paar dagen werken en dan ... Welcome to America.

Geplande route

23 september 2016 Amsterdam - Washington

Om 13.25 uur vliegen we met KLM van Amsterdam naar Washington Dulles Airport. We landen om 15.40 uur plaatselijke tijd. Op het vliegveld gaan we eerst de huurauto ophalen, daarna rijden we naar ons eerste hotel, Best Western Iwo Jima in Arlington.

24 september 2016 Washington

Hopelijk hebben we vandaag een tour in het White House, we staan op de lijst, maar horen pas vlak van tevoren of we ook echt uitgenodigd worden. Ook bezoeken we vandaag het Capitol, de visitor center is vandaag open. Verder kijken we wel waar we tijd voor hebben. We willen het liefst met de fiets rondrijden vandaag. We overnachten weer bij Best Western Iwo Jima.

25 september 2016 Washington

Opnieuw willen we rondrijden op de fiets. Op de planning staan het Arlington Cementery en de monumenten op de Mall waar we gisteren geen tijd voor hadden. We overnachten nogmaals bij Best Western Iwo Jima.

26 september 2016 Washington - Lancaster 231 km

Vandaag vertrekken we uit Washington en rijden naar het Amish-gebied in Pennsylvania. Onderweg willen we graag Gettysburg bezoeken. We overnachten in het EJ Bowman House B&B in Lancaster.

27 september 2016 Lancaster - Watkins Glen 360 km

Onderweg kunnen we eventueel langsRicketts Glenn state park, maar we kunnen ook rond Intercourse en Lancaster rondrijden. Hier vind je de Amish. We overnachten bij het Watkins Motel in Watkins Glenn.

28 september 2016 Watkins Glen - Niagara 250 km

's Morgens bezoeken we Watkins Glen State Park, de ingang hiervan is recht tegenover ons motel. 's Middags rijden we naar de Niagara Watervallen, waar we een kamer met Fallsview geboekt hebben in het Embassy Suites.

29 september 2016 Niagara - Bennington 538 km

Vandaag een lange dag rijden. We overnachten in Best Western Plus New Englander Motor Inn in Bennington.

30 september 2016 Bennington - Lincoln 253 km

We rijden vandaag richting de White Mountains. Onderweg bezoeken we verschillende covered bridges, die je overal vindt in Vermont. We overnachten bij Kancamagus Lodge in Lincoln.

1 oktober 2016 White Mountains

Vandaag willen we naar Flume Gorge en Mount Washington. We overnachten nog een keer bij Kancamagus Lodge.

2 oktober 2016 Lincoln - Bar Harbor 393 km

Via de Kancamagus Highway rijden we richting de kust. We overnachten bij Primrose Place in Bar Harbor. Dit schijnt een gezellig plaatsje te zijn. Ons hotel ligt midden in het centrum.

3 oktober 2016 Acadia National Park

Vandaag bezoeken we Acadia NP. We overnachten weer bij Primrose Place.

4 oktober 2016 Bar Harbor - Portland 264 km

Langs de kust zakken we af naar Portland. Onderweg zullen we vuurtorens bezoeken. We overnachten bij Ramada Plaza in Portland.

5 oktober 2016 Portland - Boston 173 km

Ook vandaag bezoeken we verschillende vuurtorens. We kunnen ook even stoppen in Salem, een klein stadje bekend om zijn heksenprocessen. Bij Boston kunnen we naar Harvard University. We overnachten bij Best Western Plus New Englander.

6 oktober 2016 Boston

Vandaag de hele dag voor Boston. We willen in ieder geval de Freedom Trail lopen. Voor de rest zien we wel. We overnachten weer bij Best Western Plus New Englander.

7 oktober 2016 Boston - New York 350 km

We vertrekken vandaag naar New York waar we onze huurauto zullen inleveren. We overnachten bij Country Suites Inn.

8 oktober 2016 New York

Liefst willen we vandaag een helicoptervlucht doen. De rest van de dag zullen we allerlei bekende dingen in New York gaan bezoeken. Ook hebben we vast wel tijd om wat te shoppen. We overnachten weer bij Country Suites Inn.

9 oktober 2016 New York

Ook vandaag brengen we de hele dag door in de City that never sleeps. We overnachten weer bij Country Suites Inn.

10 oktober 2016 New York - Amsterdam

Om 17.45 vliegen we met KLM vanaf John F. Kennedy International Airport terug naar Amsterdam, waar we dinsdagochtend 7.00 uur Nederlandse tijd zullen landen.

Nog 2 maanden !!!

Nog een kleine 2 maanden en onze reis zal beginnen. De route ligt vast, vluchten en hotelovernachtingen zijn geboekt. Alles kan nog geannuleerd worden, mochten we onderweg toch iets onverwachts tegenkomen. We moeten de auto nog wel regelen, ook de esta-aanvraag moet nog gedaan worden.

Nu kan ik de komende 2 maanden besteden aan de voorpret. Kijken wat er onderweg te doen is. Recensies van restaurants doorlezen, reisverslagen doorlezen, zoeken op internet naar leuke dingen om te doen. Kortom, die maanden zijn voorbij voordat we het weten.

Welkom op onze Reisblog!

Hallo en welkom op onze reisblog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens onze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevinden en waar we zijn geweest! Meer informatie over ons en de reis die we gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We zien je graag terug op onze reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!