amerikano.reismee.nl

Dag 12 Bar Harbor - Portland

Vanmorgen wat rustig aan gedaan, we hoefden vandaag tenslotte niet zo heel lang te rijden, dachten we tenminste. Eerst weer lekker gaan ontbijten bij Jordan's. En daarna op pad, we wilden vuurtorens gaan bezichtigen.

Maar op een gegeven moment reden we over een aparte brug en daar stond Fort Knox aangegeven. Nou, daar wilde Walter wel naartoe, eens kijken waar het goud van de USA verborgen lag. Er was hier ook een observatory, daar gingen we eerst naartoe. Wat bleek, dit was in 1 van de pijlers van de brug. We hadden een prachtig uitzicht. Het weer is vandaag ook weer fantastisch, wel wat kouder maar een strakblauwe lucht.

Daarna door naar Fort Knox. Dit was niet helemaal wat Walter ervan verwacht had, het was een fort uit de tijd van de Amerikaanse burgeroorlog om de rivier te bewaken. Dus niets van goud of iets te vinden. Blijkt dat er nog een Fort Knox is in Kentucky.

Laughing

Daarna doorgereden naar de eerste vuurtoren, Fort Point Lighthouse. De vuurtorens hier in Maine zijn leuke witte, ronde torentjes, vaak met een huisje erbij. Bij deze toren lag ook een mooi Fog Bell House, hier hangt een klok in om de schepen bij mist te waarschuwen.

Daarna doorgereden naar Camden, een leuk klein plaatsje met een mooi haventje. We hebben hier lekker gelunchd bij Camden Deli met uitzicht op de haven en daarna weer doorgereden.

Maine is volgens mij een welvarende staat. We zien overal prachtige huizen omringd door glooiende grasvelden en uitkijkend op zee. Ook de huizen in de dorpjes zien er over het algemeen mooi uit. In al die dorpjes vind je ook ontzettend veel kerken, van allerlei geloofsovertuigingen. Weinig katholiek, maar wel Lutheraans, Methodisten, Baptisten, Jehova, noem maar op. Veel van die kerken zijn hele mooie witte, houten kerkjes. Vooral met de zon erop zijn ze prachtig om te zien.

De volgende stop was Rockland Breakwater Lighthouse. Deze vuurtoren ligt aan het einde van een 1 mijl lange pier gemaakt van grote rotsblokken. Normaal gesproken kun je deze vuurtoren en het huis van de vuurtorenwachter bezoeken, maar vandaag was hij gesloten. Dus na een paar foto's gemaakt te hebben weer teruggelopen naar het vasteland. Het was gelukkig wel zalig wandelweer.

Hoewel het al later was dan verwacht, wilde ik graag nog 1 vuurtoren bezoeken. De Pemaquid Point LIghthouse. Daar aangekomen bleek dat hier ook een museum was dat echter om 17 uur zou sluiten. Nou was het 3 minuten voor vijven, dus mochten we zonder entree te betalen de parkeerplaats op. Maar we hadden geluk, het museum was wel dicht, maar van de vuurtorenwachter mochten we wel naar boven in de vuurtoren. Erg leuk om te zien. Allereerst hadden we een prachtig uitzicht over zee. Maar ook kon je goed zien hoe de lamp werkte. Deze gaat automatisch aan als het donker wordt, er zit een lichtgevoelige cel naast de lamp. We zijn maar niet te lang boven gebleven, alles was beneden al op slot gedaan. Ook van buiten was het een prachtige vuurtoren om te zien. Ook hier was een klein Fog Bell House. En natuurlijk die prachtige vergezichten over de oceaan. Deze was hier wel een ruwer dan bij de andere vuurtorens, maar het is altijd mooi om de golven op de rotsen te zien slaan. Wel was het een stuk kouder geworden, maar de zon scheen nog volop.

Daarna doorgereden naar Portland, waar we rond 18.30 aankwamen. Na ingecheckt te hebben, zijn we iets simpels gaan eten in het hotel zelf. We hadden niet echt veel honger na het uitgebreide ontbijt en lunch.

We overnachten bij Ramada Plaza Portland.

marjan en jan

hier zijn wij dan weer.wij hebben niet zo veel te vertellen als jullie.iedere dag prachtige dingen bezoeken en eten eten eten.gelukkig heb je geen weegschaal bij je.het lijnen komt in nederland wel weer goed,geniet nu samen maar optimaal je hebt nog een aantal dagen voor de boeg.wat zal het hier tegenvallen in ons kikkerlandje.het weekend gaan wij met annie en jan naar soldaat van oranje,de kaartpot verteren en slapen in het bilderberg hotel in scheveningen.maandag gaan wij met de buren tong kopen in zeeland en gaan ook lekker eten in een visrestaurant,ook wij proberen van het leven te genieten.voor jullie nog een aantal fijne dagen.kus de oudjes

Mieke jonker

Wat een prachtige foto's en zo leuk die uitgebreide beschrijvingen!
Complimenten
Groetjes Mieke