amerikano.reismee.nl

Dag 14 Boston

Vandaag brengen we de hele dag door in Boston.

Eerst maar weer naar het metrostation gereden. Helaas waren alle parkeerplaatsen vol, zodat we denk ik wel een kilometer ver weg moesten parkeren.

We hebben de Freedom Trail gelopen, een 4 kilometer lange historische tocht door Boston. De route wordt aangegeven door een rode lijn die door heel de stad loopt. Je komt op deze manier langs 16 hoogtepunten van de stad. Wij begonnen bij het einde van de trail, dit omdat we in het centrum wilden eindigen.

Ons begin was bij de USS Constitution, een van de oudste nog originele oorlogsschepen ter wereld. Het schip wordt op dit moment gerenoveerd, dit zal een paar jaar duren. We hebben hem dus niet in volle glorie kunnen zien. Wel hebben we het museum dat erbij hoort bezocht, erg interessant om te zien hoe het schip gemaakt is en hoe het leven op een oorlogsschip uit 1797.

Daarna door naar Old Notch Church, uit 1732. De kerken hier zijn heel kaal van binnen, witgeschilderd, weinig beelden/schilderijen. Ik vind ze niet echt mooi. Deze kerk is wel heel belangrijk voor de Freedom Trail, een medewerker van deze kerk heeft in 1951 samen met een journalist de trail uitgezet om de historische plekken in Boston te beschermen.

Daarna door naar het Paul Revere huis, het oudste nog bestaande huis uit Boston. Dit ligt in de wijk North End, de oudste wijk van Boston, nu een Italiaanse wijk. Het huisje is gebouwd rond 1680. Het is te bezichtigen, de inrichting is van rond 1770-1800, de tijd dat Paul Revere hier met zijn gezin (16 kinderen !!!) woonde. Paul Revere was zilver/goudsmid en heeft vast veel betekend voor de politiek in Boston, je komt zijn naam overal tegen.

Het leuke van zo'n Italiaanse wijk is dat je overal ristorante ziet. Walter zag een ristorante met de naam Limoncello, nou dan weet je het wel. Erg lekker gegeten, vooral voor Amerikaanse begrippen met homemade Limoncello als afsluiter.

Daarna weer verder met onze wandeling door Boston. We boften vandaag weer ontzettend met het weer, het was zalig om te wandelen. Volop zon en rond de 22 graden. De Freedom Trail komt ook langs Faneuil Market, waar we gisteren ook geweest waren. Maar nu hebben we het origenele marktgebouw bezocht, dit komt uit 1742. Omdat de Freedom Trail bij de Nationale Park Service hoort, werd hier uitleg over de geschiedenis gegeven door een ranger. Leuk om de geschiedenis van Boston zo te horen, vooral het gedeelte over de thee. Omdat de Engelsen vroeger belasting vroegen voor de thee, kwam de Bostoniaanse bevolking in opstand. Ze probeerden thee binnen te halen via Nederland. Dit lukte niet en uit protest hebben ze uiteindelijk de thee in de zee geworpen.

Onze volgend stop was Old State House uit 1713. Een speciaal gebouw, dit komt ook voor in een computerspel van Menno. Het leuke is dat het midden tussen de moderne zakengebouwen staat. Het contrast is heel leuk om te zien. Het gebouw doet nu dienst als museum.

Daarna weer doorgelopen langs verschillende kerken, begraafplaatsen om te eindigen bij het State House, een prachtig gebouw dat bij Boston Common ligt, een groot park. De Freedom Trail zat erop.

Vlak achter het State House begint de wijk Beacon Hill, een hele mooie wijk met bakstenen huizen. Deze wijk doet erg Europees aan. Hier vind je ook een trail, de Boston African American Trail, over de geschiedenis van de slaven en abolitionisten. De route slingerde door Beacon Hill, waarbij we ook liepen naar Acorn Street, dit is een ontzettend fotogeniek straatje. Toen we verder gingen, kwamen we opeens een terrasje tegen, dit zie je bijna niet in Amerika. Dit hoorde bij het Charles Street Meeting House uit 1807. Dit was een witte Baptisten kerk waar vanaf 1830 ook zwarten welkom waren. Voor die tijd was dat ondenkbaar.

Ook vind je bij deze trail nog de eerste openbare school voor zwarte kinderen. HIer is nu een museum, maar dat was al gesloten. Tegenover deze school liggen nog 5 huizen die typerend zijn voor de zwarte Bostonianen uit de jaren 1800. Het was ondertussen al over vijven, we hadden wel genoeg gewandeld voor vandaag.

Walter wilde nog graag naar het originele Cheers Cafe. Dit ligt in Beacon Street. De serie is hier niet opgenomen, maar dit cafe heeft wel model gestaan voor het cafe uit de serie.

Daarna vonden we het wel genoeg voor vandaag. We hebben de metro weer opgezocht om terug te gaan naar de auto. Nu zitten we met moeie voeten op bed TV te kijken.

We ovenachten nog een keer bij Best Western in Woburn.

Anja

Wat een schitterende verhalen allemaal. Nog een paar dagen lekker genieten van dat grootse Amerika.