amerikano.reismee.nl

Dag 2 Washington

Natuurlijk waren we vanmorgen vroeg wakker, we zitten voor ons gevoel nog in de Nederlandse tijd. Om 7 uur toch maar opgestaan. Hier in Amerika zit er meestal geen ontbijt bij de hotelovernachting, dus maar weer bij Ledo's Pizza gaan ontbijten. Een omelet en egg-sandwich, daar moesten we de dag wel mee kunnen beginnen.

OM 8.30 liepen we richting Arlington Cemetery, ongeveer 15 minuten lopen. Het was mooi weer, stralend blauwe hemel en rond de 25 graden. Arlington Cemetery is toch wel heel indrukwekkend, al die velden met witte grafstenen. Er liggen hier 330.000 militairen en hun echtgenotes begraven. Op de grafstenen zie je de rang vermeld staan, de oorlogen waarin ze mee gevochten hebben en de medals die ze gekregen hebben. Na het visitor center bezocht te hebben, liepen we richting het graf van president Kennedy.

Een eenvoudige zwarte steen, met die van Jackie Onassis ernaast. Ook 2 kleine grafstenen voor hun zoon Patrick en een doodgeboren kindje. Achter de graven brandt de eeuwige vlam. Het is een plek van respect, dus iedereen is stil. Daarna doorgelopen naar het graf van de onbekende soldaat, hier vindt ieder half uur de wisseling van de wacht plaats. Ook dit is weer een plek van respect, dus iedereen is stil. Toch indrukwekkend om te zien, met het Washington Monument op de achtergrond.

Daarna nog even naar de grafsteen van de astronauten van de Space Challenger die in 1986 ontploftte bij de start. Al met al hebben we toch wel 2 uur doorgebracht op de cemetery.

Na dit bezoek gingen we onze fietsen ophalen. Een goed systeem: je neemt een 24-uurs abonnement en kan dan overal een fiets pakken, deze mag je 30 minuten gebruiken. Gebruik je hem langer dan 30 minuten, dan moet je bijbetalen. De stallingen vind je door heel de stad. Het zijn niet echt goede fietsen, ze zijn loodzwaar en van remmen hebben ze volgens mij nog nooit gehoord. En dan is het hier ook nog heuvel op, heuvel af. Maar wel heel leuk om zo Washington te ontdekken.

We moesten eerst de Potomac River over om bij de Mall aan te komen. We wilden achteraan beginnen bij de Capitol. Maar wat een drukte, hele wegen waren afgesloten, overal politie. Wat bleek, het African American Cultur Museum werd vandaag geopend en Obama zou een toespraak houden .Overal op de Mall stonden tenten, er was muziek en ontzettend veel mensen.

Wij zijn snel doorgefietst naar het einde van de Mall. Fietsen in de stalling gezet en als eerste naar de Library of Congress. Het congres heeft in 1800 een bibliotheek opgezet, deze is in 1814 afgebrand. Thomas Jefferson heeft toen zijn collectie boeken geschonken aan het congres om een nieuwe bibliotheek op te starten. Op dit moment is dit de grootste bibliotheek ter wereld. Ook de oude boeken van Jefferson zijn nog te bezichtigen.

Via een ondergrondse tunnel zijn we naar het Capitol gelopen. Wel strenge controles, het leek de douane wel. Weer door een scanner, riemen en sieraden af, tas door de scanner. Aangekomen in het visitor center van het Capitol bleek dat we nog mee konden gaan met een tour door het Capitol. Natuurlijk hebben we dat gedaan, ik wilde graag de Rotundo zien, een prachtige koepel met schilderingen door een Italiaanse kunstenaar. Door het hele gebouw staan bronzen en marmeren standbeelden, iedere staat mag 2 beelden plaatsen in het Capitol.

Ondertussen was het al over tweeën, dus we hadden wel honger gekregen. In het Capitol hebben we een halve wrap met Ceasar kip gegeten, met de Amerikaanse hoeveelheden was dat voor ons meer dan genoeg. Daarna zijn we weer op zoek gegaan naar een fietsenstalling om door te fietsen naar het Witte Huis. Ook hier was het weer druk. Veel politie en allerlei protesten, oa tegen abortus met gruwelijke foto's en voor marihuanagebruik. Ach, daar kijken wij Nederlanders niet van op.

Verder gefietst naar de volgende stalling en toen weer lopend verder.

Als eerste naar het Vietnam monument. Hoewel erg abstract en moderen, toch indrukwekkend. Op zwart marmeren platen staan alle namen van de gevallen soldaten uit deze oorlog, ontzettend veel namen.

Daarna doorgelopen naar het Lincoln Memorial, maar daar was het zo druk dat we die hebben overgeslagen. We proberen dit morgenochtend vroeg nog een keer. Door naar het Korean Monument, dit is mooi om te zien. Soldaten lopen je tegemoet door de struiken. Ook hier weer ontzettend druk, vooral met veteranen en hun begeleiders. En dan bedoel ik echt oude veteranen, in rolstoelen, met rollators en stokken.

We besloten toen de Mall maar achter ons te laten. We zagen een soort van terrasje en besloten wat te gaan drinken. Nou kennen ze in Amerika eigenlijk geen terrassen zoals wij dat kennen. Iedereen zat er dus aan de large Coke en French Fries. Wij vielen wel op met onze rosé en witte wijn in een plastic beker. Maar we zaten er wel lekker in de zon.

Daarna teruggefietst naar Arlington. Vanavond met de auto naar Georgetown gereden, een gezellige wijk met allerlei winkels en eetzaakjes. We hebben erg lekker gegeten bij Clyde's. Ook hier was het weer ontzettend druk, maar gelukkig hoefden we niet al te lang te wachten op een tafeltje. Het eten is ons zo goed bevallen, dat we voor morgen alvast maar een tafel hebben gereserveerd, hoeven we tenminste niet te wachten.

Na een lange dag rusten onze vermoeide benen nu lekker op bed. Morgen nog een dag om Washington te bezoeken, hopen dat het weer net zo goed is als vandaag.

We overnachten weer bij Best Western in Arlington.