amerikano.reismee.nl

Dag 16 New York City

Wauw, wat een dag vandaag. Omdat het gisteren niet lukte om een helicoptervlucht online te boeken (wifi is hier nogal traag), vanmorgen om 8 uur gebeld naar het helicopterbedrijf. We konden een tour doen om 13 uur, meteen vastgelegd natuurlijk.

Daarna eerst ontbeten in het hotel en met de metro naar Manhattan. Zo'n tochtje met de metro duurt toch al snel een half uur. Maar dat is toch veel sneller dan met de auto, het is hier heel de dag filerijden.Het metrostation hoort bij het World Trade Center. Het is een prachtig wit gebouw met meerdere verdiepingen met allerlei winkels, zoals de Pandora winkel, dus ik heb een souvenier kunnen kopen.

En toen waren we bij Ground Zero, het gebied waar de Twin Tovers hebben gestaan. Helaas staan die er niet meer, maar er is wel een prachtig memorial. Op de plek van iedere toren is een gigantische vierkante vijver aangelegd, waarbij het water in een gat naar beneden stroomt. Op de rand staan de namen van alle slachtoffers. Heel mooi om te zien. Er wordt hier nog steeds volop gebouwd, al is de hoogste toren al klaar, de One World Trade Center. Deze is nog hoger dan de Twin Towers, om de terroristen te laten zien dat ze niet gewonnen hebben.

We wilden ook graag het 9/11 museum bezoeken, maar hier stonden hele rijen mensen voor de ingang. Dus maar kaartjes gekocht voor 15 uur. Daarna doorgelopen naar Battery Park, waar we eindelijk Lady Liberty konden zien. Wel van een grote afstand natuurlijk, maar het is toch wel echt een symbool van New York.

Daarna doorgelopen naar het helicopterplatform, we moesten ons een half uur van tevoren melden. We zaten samen met nog 2 stelletjes in een helicopter en wij dames mochten voorin zitten. Wat een ontzettend leuke ervaring om NY vanuit de lucht te zien. We zijn zo'n 17-20 minuten in de lucht geweest en hebben over de Hudson gevlogen. Het was vandaag wel bewolkt, maar het uitzicht was er niet minder mooi op. Al die wolkenkrabbers, Central Park, het vrijheidsbeeld, Ellis Island, je ziet het grootste deel van Manhattan. Helas is zo'n kwartier zo voorbij, voordat je het weet sta je weer op de grond.

Daarna door naar Wallstreet, waar we een zalige bagel met roomkaas en zalm hebben gegeten. Het is zaterdag vandaag, dus op Wallstreet was het rustig. Geen mannen in pakken en dames met mantelpakjes en hoge hakken.

Langs St. Paul's Chapel teruggelopen naar het World Trade Center. Helaas was het ondertussen gaan regenen en moesten we nog even wachten voordat we naar het museum konden, dus nog maar even dat fantastische metrostation in.

En daarna in de rij voor het musuem, wat ontzettend veel mensen willen daar naar binnen. Gelukkig hadden wij een kaartje voor 15 uur, maar dan nog sta je in de rij. Mensen die geen kaartje hadden, moesten nog veel langer wachten of konden vandaag zelfs niet meer naar binnen. Maar al dat wachten was echt de moeite waard, wat een ontzettend indrukwekkend museum. Geplaatst op de plek waar de ramp zich 15 jaar geleden heeft afgespeeld. Als je al die beelden ziet, lijkt het wel gisteren, ik herinner me het nog zo goed. In het museum vind je nog restanten die teruggevonden zijn, zoals een liftmotor, uitgebrande brandweerwagens, maar ook schoenen, studentenpasjes, paspoort. En dan die zaal waar de foto's hangen van alle slachtoffers, 2977 in het totaal. Het meest indrukwekkend was de tentoonstelling van de eerste uren na de ramp, al die filmpjes die je ziet, ingesproken telefoontjes van slachtoffers die je hoort, foto's die er hangen.Je wordt hier echt even stil van. We zijn hier wel 2 uur binnengeweest.

Daarna hadden mijn knieën en onze voeten er wel genoeg van. Nog even doorgegaan naar een heel apart gebouw, het Flatiron Buildng. Dit gebouw is gebouwd op een driehoekig perceel op de hoek van Broadway en 5th Avenue en heeft dus ook een driehoekige vorm.

Daarna een restaurantje opgezocht en terug naar het hotel. Wat waren we blij dat we onze schoenen uit konden doen en de benen konden uitstrekken op bed.

We overnachten nog een keer bij Country Inn & Suites in Queens, New York.

marjan en jan

hallo Nicole en walter
het eind nadert van jullie prachtige vakantie,wat een schitterende tyd hebben jullie gehad,prachtig weer en een ervaring rijker .wij waren dit weekend in scheveningen met annie en jan kuyl en hebben de soldaat van oranje gezien in katwijk ook weer een belevenis.nog even en de kids kunnen jullie weer met open armen ontvangen maar je weet er is een tijd van komen en gaan en je kunt weer uitkijken naar een volgende reis.een goede vlucht terug en welkom thuis.donderdag verneem ik wel het hele verhaal,tot dan marjan en jan

Mieke

Hoi Nicole en Walter
Wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt, complimenten om het zo samen te stellen. Heel leuk om het mee te beleven via dit blog. Nog een fijne laatste dag in the bis apple en een safe trip back home....
Liefs Mieke